PEDAGOGICAL PRACTICE WITH SCHOOL GARDEN IN SCIENCE AND BIOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32435/envsmoke.20214314-23

Abstract

The school space has proven to be fundamental in training responsible individuals who are prepared to respond to social and environmental issues. In this context, Environmental Education combined with pedagogical practices awaken concepts that promote changes in attitudes and enable the experience of sustainability in the most varied ecosystems. Environmental education is the most efficient form of intervention in breaking with unsustainable living and in the search for environmental preservation. The use of the school garden for teaching Science and Biology contributes to the practice of essential knowledge, which provide opportunities for individual and collective training for reflection and construction of responsible attitudes towards the environment. Therefore, this study brings bibliographical analysis on the use of the school garden as a teaching practice in Biology and Sciences in Environmental Education classes. Academic works from the Google Academic, SCIELO and Capes Periodicals platforms were investigated. The method used was Discursive Textual Analysis, with unitarization, categorization and metatext construction: “Environment and School: a school garden for the Teaching of Natural Sciences and Biology”. It was concluded that the practice with the vegetable garden efficiently contributes to meaningful, dynamic and contextualized learning with the contents of the subjects under study. As well as relevant spaces for sustainable pedagogical practices and with different possibilities within the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriano Barbosa Almeida

Especialização em Educação Ambiental Interdisciplinar. Graduação em Ciências Biológicas

Aline Barbosa Almeida

Especialização em Educação Contemporaneidade e Novas Tecnologias. Graduação em Ciências Biológicas

Gilivã Antonio Fridrich, Faculdade DAMA

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente - PRODEMA da Universidade Federal da Paraíba - UFPB. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Saúde em Meio Ambiente pela Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE) Joinville - Santa Catarina.Especialista em Didática e Docência no Ensino Superior pelas Faculdades Integradas do Vale do Iguaçu (UNIGUAÇU). Graduado Licenciado em Ciências Biológicas pela Faculdade Estadual de Filosofia, Ciências e Letras de União da Vitória (FAFIUV), atual Universidade Estadual do Paraná campus União da Vitória (UNESPAR). Realizou intercâmbio (Erasmus) na Faculdade de Ciências da Universidade do Porto (FCUP), As linhas de pesquisa voltadas para Percepções Ambientais, Representações Sociais, Educação Ambiental, Sustentabilidade, Psicologia Ambiental e Psicobiologia

References

AGUIAR, P.C.B.; NETO, R. F. C.; B. N. L.; PROFICE, C. C. Da Teoria À Prática Em Educação Ambiental. Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental. Florianópolis, v. 6, n. 3, 2017. Disponível em: file:///C:/Users/Ceep/Downloads/5154-12651-1-SM.pdf. Acesso em: 28 nov. 2020.

ANDRADE, Julia P.; SARTORI, Juliana. O professor autor e experiências significativas na educação do século XXI: estratégias ativas baseada na metodologia de contextualização da aprendizagem. In: BACICH, Lilian. MORAN, José (Orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Penso, 2018. cap. 8, e-PUB.

AMARAL, A. Q.; JUNIOR, E. J. H.; SADRAQUE, C.; MIGUEL, K.; LARA, J. G. A implantação de horta orgânica como instrumento para a formação de alunos participativos. Seminário Internacional “Experiências de Agendas 21: Os desafios do nosso tempo”. Ponta Grossa, 2009.

BANDEIRA, D.P.; Práticas Sustentáveis na Educação: interdisciplinaridade através do Projeto Horta Escolar. Revista de Educação do Cogeime. Ano 22. n.43, 2013. Disponível em:. Acesso em: 30 de nov.2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. MEC, 2017. Brasília: 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 11 de junho de 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2002.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: 3º e 4º ciclos do ensino fundamental; Ciências Naturais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEC, 1998. 138 p.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997. 136 p.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997. 126 p.

ERNANI, P. R. Química do Solo e disponibilidade de nutrientes. Paulo Roberto Ernani-Lages: O Autor, 2008.

FROES, E. H.; PEZENTI, M.; KRUG, A. L.; MILANO, M. Z.; PEDROZA, F. A. Hortas escolares: uma proposta de integração da horta às disciplinas do ensino fundamental nas escolas do alto vale do Itajaí. In: MOSTRA NACIONAL DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLOGIA INTERDISCIPLINAR, 8.2015. Santa Rosa. Anais [...]. Santa Rosa do Sul: Campus IFC. 2015.

Disponível em: http://eventos.ifc.edu.br/wp-content/uploads/sites/5/2015/10/HORTAS-ESCOLARES-UMA-PROPOSTA-DE-INTEGRA%C3%87%C3%83O-DA-HORTA-%C3%80S-DISCIPLINAS-DO-ENSINO-FUNDAMENTAL-NAS-ESCOLAS-DO-ALTO-VALE-DO-ITAJA%C3%8D.pdf. Acesso em: 16 jan. 2020.

GUARIM, V. L. M. S. Barranco Alto: Uma experiência em Educação Ambiental. Cuiabá: UFMT, 2002.

MARINHO, A. M. L.; SANTOS, A. C.; MINEIRO, A. E. S.; LIMA, J. D. C. C.; FERREIRA, M. R.; LIMA, R.; MOREIRA, S. L. M. A educação através de espaços não formais de ensino de ciências em Teresina – PI. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA, 4, 2012. Anais [...] Goiânia: IV ENEBIO e II EREBIO, Regional 4, p. 01 – 08.2002. Disponível em: https://sbenbio.org.br/wp content/uploads/edicoes/revista_sbenbio_n5/arquivos/4307.pdf Acesso em: 15 mar.2020.

MELO, J. S. Horta escolar, cultivar é educar. Revista Insignare. V.2, n. 1, ano 2019.

Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/10776.Acesso em: 15 mar.2020.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise Textual Discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, Bauru, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v12n1/08.pdf. Acesso em: 15 mai.2020.

NOGUEIRA, W.C.L. Horta na escola - “Uma alternativa de Melhoria na Alimentação e Qualidade de vida”. In: ENCONTRO DE ENSINO PESQUISA E EXTESÃO., 10.2016. Anais [...] Minas Gerais:ENEPEX. Minas Gerais, 2016. Disponível em: file:///C:/Users/Ceep/Downloads/3988-7271-1-PB%20(1). Pdf. Acesso em: 15 mai.2019.

NUNES, C. de B.; DIAMANTINO, F. K. de L.; GONÇALVES, T. V. O. A prática experimental como instrumento didático para uma nova visão da ciência do ponto de vista do alunado. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA, 3, 2010, Fortaleza. Anais [...] Fortaleza: III ENEBIO & IV EREBIO – Regional 5 V, Congreso Iberoamericano de Educación en Ciências Experimentales Revista da SBEnBio – Número 03. 2010, p. 2124 – 2132.

PEREIRA, B. F. P.; PEREIRA, M. B. P.; PEREIRA, F. A. A. Enriquecendo o ambiente estudantil Distrito de Mosqueiro-Belém/PA. Revista Brasileira de Educação. v.,7, n. 1, 2012.Disponível em:https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/1739/1176 Acesso em: 20 mai.2020.

RAMOS, D.K. A aprendizagem colaborativa e a educação problematizadora para um enfoqueglobalizador. Cadernos da Pedagogia. São Carlos, Ano 6, v.6, n.12, p. 105-115, jan- jun. 2013. Disponível em: http://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index. php/cp/article/viewFile/506/207. Acesso em: 28 nov. 2020.

SASSI, J, S; LINDEMANN, R. H. Horta escolar: reflexões a partir de pesquisas da área de Ensino de Ciências e Biologia. In: IX ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 4, 2013, Águas de Lindóia. Anais [...] Águas de Lindóia: IX ENPEC, 2013. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/ixenpec/atas/resumos/R1093-1.pdf.Acesso em: 02 Maio. 2020.

SALGADO, G. N.; PERES, P. M. S. “Fazer ou não uma horta escolar?” Um modelo de curso de formação de educadores que dá cinco razões para se fazer uma horta pedagógica. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE BIOLOGIA, 3, 2010, Fortaleza. Anais [...] Fortaleza: III ENEBIO & IV EREBIO – Regional 5 V, Congreso Iberoamericano de Educación en Ciências Experimentales Revista da SBEnBio – Número 03. 2010.p. 1311 – 1320.

SILVA, F. O; ANJOS, M. B.; CRIBB, S. L. S. P. Hortas orgânicas: uma proposta para políticas públicas na educação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 4, Valinhos: VI ENPEC, 2007. Anais [...] Águas de Lindóia: VI ENPEC, 2007. p. 1 – 12.

Downloads

Published

30/12/2021

How to Cite

Almeida, A. B. ., Almeida, A. B. ., & Fridrich, G. A. (2021). PEDAGOGICAL PRACTICE WITH SCHOOL GARDEN IN SCIENCE AND BIOLOGY . ENVIRONMENTAL SMOKE, 4(3), 14–23. https://doi.org/10.32435/envsmoke.20214314-23

Issue

Section

Full Articles