USE OF ACTIVE METHODOLOGIES IN THE CONTINUOUS EDUCATION OF TEACHERS IN TECHNOLOGICAL AND HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32435/envsmoke.20214324-35

Abstract

The present article consists in an experience report of teaching practice, accomplished through developped actions in a  teachers Continiuing  Education Program  in an Technical School and Faculty DAMA,  located in Canoinhas town, Santa Catarina. The goal this work was analysed the strategies based the  active methodologies used in a  teachers Continiuing  Education Program  in the IE DAMA in first semestre  2021. The approach will be accomplished through activities examples developped  with the teachers during teachers meeting. And to get feedback about the participation during pedagogical training, a research was carried out using the qualitative method with the range of reports from teachers who effectively participated in the Program. The collection of information and reports were carried out through the use of active methodologies, questionnaire, via Google Forms. Through the tabulation of the results of the total 32 teachers participating in the research, 87.5% highlighted that they frequently use the active methodologies practiced during the meetings, in their classes. However, 65.6% of the interviewed teachers requested the continuity of training courses that present active methodologies with periodic training. Morán (2015), Barbosa and Moura (2013), Berbel (2011); and Oliveira (2017), supported the discussions on the theme, as innovative teaching-learning processes. The conclusion of this experience is that there have been advances in the didactic planning of teachers and there is frequent inclusion of active methodologies in teaching practices. However, there are still challenges highlighted by them, for the implementation of teaching strategies that can be overcome with the continuity of training focused on active and participatory strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosimari de Fatima Cubas Blaka, Faculdade DAMA

Mestre em Desenvolvimento Regional; Licenciatura em Pedagogia

References

BARBOSA, E. F. MOURA, D. G. Metodologias ativas de aprendizagem na Educação profissional e Tecnológica. B. Tec. Senac, Rio de Janeiro, v. 39, n.2, p.48-67, maio/ago. 2013.

BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Revista Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, PR. v. 32, n. 1, p. 25-40, jan/jun. 2011. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/10326/0>. Acesso em: 05 jul. 2021.

BRASIL. Constituição Federal (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/consti/1988/constituicao-1988-5-outubro-1988-322142-publicacaooriginal-1-pl.html>. Acesso em: ago. 2021.

COMARELLA, Rafaela Lunardi; MELLO, Carlos Alberto da Silva. Inovações Educacionais e Tecnológicas para Educação. Florianópolis: publicação do IFSC, 2018. Disponível em: https://moodle.ead.ifsc.edu.br/mod/book/view.php?id=111749. Acesso em: 09 ago. 2021. [recurso digital].

DAMA. Instituição de Ensino Técnico e Superior. Projeto Pedagógico da Instituição de Ensino DAMA (PDI). Canoinhas, SC, 2021.

DELORS, Jacques (Coord.). Os quatro pilares da educação. In: Educação um tesouro a descobrir. UNESCO, MEC. São Paulo: Cortez, 1999. p. 89-102. (Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre educação para o século XXI).

GEMIGNANI, Elizabeth Yu Me Yut. Formação de Professores e Metodologias Ativas de Ensino-Aprendizagem: Ensinar Para a Compreensão. Revista Fronteira da Educação [online], Recife, v. 1, n. 2, 2012. ISSN: 2237-9703. Disponível em: <http://www.fronteirasdaeducacao.org/index.php/fronteiras/article/view/14>. Acesso em: 21 jun. 2021.

LOPES, Marina Lopes. Ferramenta passa a ter versão em português e, para te ajudar, trazemos sugestões de especialistas, respostas para dúvidas frequentes e um tutorial de como usar. Professor e engenheiro Ângelo Battistini, criador dos cursos online Kahoot. Disponível em: https://porvir.org/kahoot-como-usar-para-deixar-suas-aulas-mais-divertidas/. Acesso em 10 ago. 2021.

MEC. Ministério da Educação/Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Superior. Resolução Nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e daí outras providências. Diário Oficial da União. Publicado em: 19/12/2018 | Edição: 243 | Seção: 1 | Página: 49. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/55877808. Acesso em: 21 jun.2021.

MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. [Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II] Carlos Alberto de Souza e Ofelia Elisa Torres Morales (orgs). PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 10 ago. 2021.

______.A contribuição das tecnologias para uma educação inovadora . Contrapontos - volume 4 - n. 2 - p. 347-356 - Itajaí, maio/ago. 2004.

NÓVOA, Antonio. A Escola do século XXI. Base Nacional Comum Curricular. Material para o professor – Por dentro da BNCC – Ed. Moderna; v . 4, p. 10-13, 2017.

NUNES, V. W. N; COUTO, R. R. B. Metodologias Ativas apoiadas por recursos digitais: usando os aplicativos Prezi e Plickers. In. Informática na educação e suas tecnologias [recurso eletrônico] / Organizador Ernane Rosa Martins. – Ponta Grossa, PR: Atena Editora, 2019. Informática na Educação e suas Tecnologias. Disponível em: https://www.atenaeditora.com.br/post-artigo/26045. Acesso em 10 ago. 2021.

OGAWA, Mary Natsue. Didática do Ensino Superior. 1ª Ed. – Curitiba (PR) IESDE. (2020).

OLIVEIRA, Paulo Eduardo. Formação de Professores - Consultoria Educacional e Formação de Professores. Disponível em <http://profpaulooliveira.wixsite.com/consultoria>. Acesso: 10 jun. 2021.

SANTOS, Geovane Barbosa et al. As potencialidades do aplicativo Mentimeter para a construção de processos de ensino e aprendizagem interativos. In. Ferramentas digitais para o ensino de ciências da natureza. Bagé – RG. Faiht, 2021. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Luana- Joras/publication/350240048. Acesso em 10 ago. 2021.

Downloads

Published

2021-12-30

How to Cite

Cubas Blaka, R. de F., & Machado, A. de B. . (2021). USE OF ACTIVE METHODOLOGIES IN THE CONTINUOUS EDUCATION OF TEACHERS IN TECHNOLOGICAL AND HIGHER EDUCATION. Environmental Smoke, 4(3), 24–35. https://doi.org/10.32435/envsmoke.20214324-35

Issue

Section

Full Articles