THE USE OF VETERINARY MACROSCOPIC ANATOMY AS AN EDUCATIONAL INSTRUMENT IN ELEMENTARY AND HIGH SCHOOL IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32435/envsmoke.20225126-30

Keywords:

Education, Veterinary Medicine, Biological Sciences

Abstract

This paper deals with veterinary macroscopic anatomy as an educational tool in elementary and high school in Brazil and the way it is taught in Brazilian public schools. The main objective is to know the development of macroscopic teaching in basic education, in order to demonstrate the relevance of knowing the anatomy of animals in practice. It is known that the teaching of both human and animal anatomy is linked to the teaching of the biological sciences, however, we realize that the teaching / learning of these students have been insufficient, as they present practical classes associated with the lack of interest of macroscopic anatomy, and there is also a certain indifference on the part of teachers and the institution itself to provide resources that lead teachers to bring knowledge from theory to practice. This study is evidenced by the qualitative character, removing from the objective of the research the answer to the above problematizing question.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gil Dutra Furtado, Cooperativa de Serviços Técnicos do Agronegócio (COOPAGRO).UNINASSAU - Universidade Mauricio de Nassau

Engenheiro Agrônomo e Psicopedagogo, Doutor em Psicobiologia e Pós-Doutor em Desenvolvimento do Meio Ambiente. Atualmente é Cooperado da COOPAGRO (Cooperativa de Serviços Técnicos do Agronegócios ) e pesquisador associado ao LABEA (Laboratório de Ecologia Aquática) da Universidade Federal da Paraíba.

References

ESTUDO DA ANATOMIA MASCROSCÓPICA COMPARATIVA DE ANIJMAIS VERTEBRADOS NAS ESCOLAS PÚBLICAS DE ENSINO FUNDAMENTAL DO MUNICIPIO DE BARRA DE MAXARANGUAPE, Mar 1, 2019 a Dez 31, 2019.

Disponível em: https://sigaa.ufrn.br/sigaa/public/departamento/extensao.jsf, acesso em: 16/12/2019.

COCCE, A, L, R. et, al. O ensino da anatomia nas escolas de enfermagem: um estudo descritivo. 2017.

FIO CRUZ. Dicionário Histórico Biográfico Ciências do Brasil. Disponível em: http://www.dichistoriasaude.coc.fiocruz.br/iah/pt/index.php acesso: 26/10/2019.

PERCEPCÕES ACADEMICAS SOBRE O ENSINO E A APRENDIZAGEM EM ANATOMIA HUMANA. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbem/v39n1/1981-5271-rbem-39-1-0023.pdf, acesso em: 01/12/2019.

FRANCO, B, M, Z. O USO EXPERIMENTAL DE ANIMAIS COMO INSTRUMENTODIDÁTICO NAS PRATICAS DE ENSINO NO CURSO DE MEDICINA VETERINARIA. 2009. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2009/3558_2032.pdf, acesso em 01/12/2019.

ANATOMIA HUMANA COMO PROPOSTA PRATICO-PEDAGOGICA PARA APLICAR O TEMA TRANSVERSAL SAUDE NA REDE ESTADUAL DE ENSINO DE DIAMANTINA-MG. 2013. Disponível em : http://site.ufvjm.edu.br/revistamultidisciplinar/files/2011/09/Anatomia-humana-como-proposta-pr%C3%A1ticopedag%C3%B3gica-para-aplicar-o-tema-transversal-sa%C3%BAde-na-rede-estadual-de-ensino-de-Diamantina-%E2%80%93-MG.pdf, acesso em: 01/12/2019.

O ENSINO-APRENDIZAGEMDA ANATOMIA HUMANA: AVALIAÇÃO DO DESEMPENHO DOS ALUNOS APÓS A UTILIZAÇÃO DE MAPAS CONCEITUAIS COMO UMA ESTRATEGIA PEDAGOGICA, 2018-01.

Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132018000100095&lng=pt&tlng=pt, acesso 01/12/2019.

ATIVIDADES PRÁTICAS DE LABORATÓRIO NO ENSINO DE BIOLOGIA E DE CIÊNCIAS: RELATO DE UMA EXPERIÊNCIA.

Disponível em: file:///C:/Users/Usu%C3%A1rio/Downloads/atividadespraticas.pdf acesso em: 16/12/2019.

PRÁTICAS DE ENSINO NO CURSO DE MEDICINA VETERINÁRIA. Disponível em: https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox/FMfcgxwDrtwpDBqzLCRMWjhkSCCkdcJG?projector=1&messagePartId=0.21 acesso: 26/10/2019.

GODOY, A, S. INTRODUÇÃO À PESQUISA QUALITATIVA E SUAS POSSIBILIDADES, 1995. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rae/v35n2/a08v35n2.pdf acesso: 27/10/2019.

MASSARI, C, H, A, L. et, al. A UTILIZAÇÃO DE OSSOS ARTIFICIAIS COMO MÉTODO COMPLEMENTAR AO ENSINO DE ANATOMIA ANIMAL NO CURSO DE GRADUAÇÃO EM MEDICINA VETERINÁRIA EM SALTO/SP, 2018. Disponível em: http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID560/v13_n5_a2018.pdf acesso: 27/10/2019.

MUNDIN. V.J. SANTOS, P.W .ENSINO DE CIÊNCIAS NO ENSINO FUNDAMENTAL POR MEIO DE TEMAS SOCIOCIENTÍFICOS: ANÁLISE DE UMA PRÁTICA PEDAGÓGICA COM VISTA À SUPERAÇÃO DO ENSINO DISCIPLINAR.2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v18n4/v18n4a04.pdf acesso: 28/10/2019.

RODRIGUES,S,T,R. et, ][,kjxal. MUSEU ITINERANTE DE ANATOMIA ANIMAL: UM INCENTIVO AO DESENVOLVIMENTO DA EDUCAÇÃO SOCIAL E AMBIENTAL.UNIVASF.

SÀ, M. A. et.al. O ensino-aprendizagem da anatomia humana: avaliação do desempenho dos alunos após a utilização de mapas conceituais como uma estratégia pedagógica, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v24n1/1516-7313-ciedu-24-01-0095.pdf acesso: 26/10/2019.

SOUZA, M, M. HISTÓRICO DO ENSINO DA MEDICINA VETERINÁRIA NO BRASIL.UFRRJ.

Disponível em: http://www.cfmv.org.br/portal/_doc/apresentacoes_senev/miliane.pdf acesso: 26/10/2019.

TALAMONI, ACB. Anatomia, ensino e entretenimento. In: Os nervos e os ossos do ofício: uma análise etnológica da aula de Anatomia [online]. São Paulo: Editora UNESP, 2014, pp. 23-37. ISBN 978-85-68334-43-0. Available from SciELO Disponível em: Books. http://books.scielo.org/ acesso: 27/10/2019.

ENSINAR E APRENDER: SABERES E PRÁTICAS DE PROFESSORES DE ANATOMIA HUMANA. Disponível em:

https://pdfs.semanticscholar.org/6b23/f8314033c65cf205d58a8db9ac1767d23e94.pdf?_ga=2.238842181.435729811.1575215937-202706152.1575215937 acesso: 01/12/2019.

PROPOSTA DE EMENTA PARA A DISCIPLINA DE ANATOMIA VETERINÁRIA I DO CURSO DE MEDICINA VETERINÁRIA DA ANHANGUERA EDUCACIONAL S.A. Disponível em: https://repositorio.pgsskroton.com.br/bitstream/123456789/1341/1/Artigo%2019.pdf

REVISTA CIENTÍFICA DE MEDICINA VETERINÁRIA - ISSN 1679-7353 Ano X - Número 30 – Janeiro de 2018 – Periódico Semestral, MÉTODO ALTERNATIVO DE ENSINO-APRENDIZAGEM NA ANATOMIA VETERINARIA – ESTUDO DE CASO. Disponível em: http://faef.revista.inf.br/imagens_arquivos/arquivos_destaque/jHrt7Nxe2L91BQk_2018-7-6-10-49-34.pdf acesso: 16/12/2019.

Downloads

Published

30/04/2022

How to Cite

Furtado, G. D., Josefa Gonçalo do Nascimento Fernandes, E. ., Diniz DUARTE, G. ., Diniz Duarte, G., & Eduardo da Silva SOBRAL, F. . (2022). THE USE OF VETERINARY MACROSCOPIC ANATOMY AS AN EDUCATIONAL INSTRUMENT IN ELEMENTARY AND HIGH SCHOOL IN BRAZIL. ENVIRONMENTAL SMOKE, 5(1), 26–30. https://doi.org/10.32435/envsmoke.20225126-30

Issue

Section

Short Communications

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

> >>